laupäev, 21. veebruar 2015

Kolmas kodutöö. Kogemuslik ja situatiivne õppimine.

HARIDUSTEHNOLOOGILISED UURINGUD JA EVALVATSIOON III ÜLESANNE

Kogemusliku ja  situatiivse õppimise vajalikkust ei ole ilmselt vaja tõestada, kuna probleemide lahendamise oskus garanteerib toimetuleku ühiskonnas, tööjõuturul ja igapäevaelus. Ajad, mil õpilase tublidust näitasid vaid pähetuubitud faktitedmised, mil ainult üks vastus oli õige ja ülesannet sai lahendada ainult ühel õigel viisil, on jäädavalt möödas.

Probleemõppe (avastusõpe, avastuslik õpe, kogemuslik õpe ja uurimuslik õpe) üheks eesmärgiks on mõtteviisi õpetamine. Ilmselt saab probleemõpet hea tahtmise juures - vähemalt osaliselt - kasutada igas õppeaines. Siiski jätsin muusikaõpetuse seekord valikust välja ja vaatasin pisut mujal ringi. Sobiv koht selleks on bio.edu.ee, kus võimalik lähemalt tundma õppida Tartu Ülikooli loodusteadusliku hariduse keskuses valminud õpikeskkondi.

Valisin käsitlemiseks keskkonnaalase õpikeskkonna bio.edu.ee/envir.
Õpiobjekt "Kuidas teha keskkonnaalaseid otsuseid?" sisaldab õpetajatega koostöös valminud õppematerjale rollimängudeks, mis võimaldavad otsustajatel lahendada erinevaid keskkonnaprobleeme. Juhised on esitatud tööks klassis ja arvutikeskkonnas.

Õpikeskkonna seitsmest alapeatükist valisin südamelähedase teema "Milliseid pakendeid eelistada toiduainetetööstuses?".

MILLISEID PAKENDEID EELISTADA TOIDUAINETETÖÖSTUSES?

Õpiobjekt on programmi CVW-põhine. CVW on arvutisse installeeritav tarkvara, mis võimaldab läbi viia rühmatööd ja rühmadevahelist koostööd. Rühmatöö aga on üks uurimusõppe olulisemaid komponente, võimaldades "suunata õpilasi probleemile lahendusi otsima erinevatest seisukohtadest lähtuvalt.(----) Arutelu käigus suudab rühm läbi töötada rohkem olulist informatsiooni ja genereerida enam võimalikke lahendeid kui üksikotsustaja. See võimaldab lõpliku otsuse langetamisel arvestada suurema arvu teguritega. Üheskoos töötades toimib sünergeetiline efekt, osalejad on produktiivsemad ja loomingulisemad kui individuaalselt töötavad otsustajad."(Kont et al., kuupäev puudub)

Konkreetsemalt sisaldab CVW endas järgmisi rühmatööd toetavaid vahendeid:

1. jututuba rühmaliikmete omavahelise suhtlemise tarbeks,
2. dokumentide üleslaadimise ja taasavamise võimalust,
3. ühistöövahendit whiteboard;
4. rühma (huvigrupi) eraldumisvõimalust ja taaskohtumist "tubade" näol.

Tunni eesmärgid on:
1. Anda teadmisi:
* milliseid toiduaineid pakendatakse,
* milliseid materjale kasutatakse pakendamiseks,
* millised on enamlevinud pakendiliigid,
* milliseid pakendeid saab taaskasutada,
 mis saab ühekordselt kasutatavatest pakenditest;
2. Tutvustada keskkonnaalaste otsuste tegemise mehhanismi.
3. Viia läbi rollimäng tööstuses kasutatavatest pakenditest.
4. Arendada otsuste tegemiseks vajalikke rühmatööoskusi.

Märksõnadeks on siin:

* situatiivne õpe - "Situatiivsus saavutatakse autentsete – tegelikele olukordadele sarnanevate probleemülesannete kaudu"(Lave, 1988). Õpilased on jagatud nelja reaalses elus pakenditeemaga seotud huvigruppi: tootjad, müüjad, ostjad ja keskkonnakaitsjad. Iga rühm vaeb pakendiprobleemi oma mätta otsast, arutledes õpetaja poolt esitatud kolme küsimuse üle. Hiljem saavad rühmad kokku ja toimub rühmadevaheline koostöö vormis arutelu, mis lõpeb kokkuvõtete tegemisega.

* Sotsiaalkonstruktivistlik õppimine - aktiivõpe vs passiivõpe, arusaamine vs tuupimine, õpitu universaalsus (võimalus kasutada ka muudes olukordades)(Pata 2013), jne.

Rühmatöö on läbimõeldult korraldatud, selleks on antud täpsed suunised: JUHEND1 ja JUHEND2. See hoiab ära protsessi kaootiliseks muutumise, mis on üks peamisi ohtuside sedasorti õppimise juures (Pata 2013).
Kogu tegevus toimub virtuaalses keskkonnas, kuid lõppvaatus - kokkuvõtete tegemine - on võimalik läbi viia ka klassiruumis.

Lisaks pakendiprobleemile lahenduse leidmisele saavad õpilased juhendi järgi selgeks tarkvara CVW kasutamise. See on biheivioristlik õppimine.



Kasutatud materjalid:

*Kont, E; Laus,H; Lehestik, U; Punga, T; Reinsoo, T; Ristolainen, E: Milliseid pakendeid eelistada toiduainetetööstuses. Otsuste tegemise oskuse arendamine rühmatöö meetoditega. Loetud aadressilt:
 http://bio.edu.ee/envir/pakenditest/index.html,
* Pata, K. 2013 Kogemuslik ja situatiivne tunnetus: Õppimisteooriad ja haridustehnoloogilised rakendused. Loetud aadressilt:
https://ifi7056.files.wordpress.com/2013/12/haridustehnoloogia-loeng-3.pdf

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar